سایت دلیا ؛ دکتر رضا غلامرضائی»صفحه اصلی»علوم پزشکی»بیماری های تنفسی»آموزش استفاده از اسپری های تنفسی pMDI
آموزش استفاده از اسپریی تتنفسی

اسپری های تنفسی یک روش دارو رسانی به دستگاه تنفسی است که باعث میشود بیشترین میزان از دارو به مجاری تنفسی وارد شود و در نهایت عوارض ناشی از دارو بشکل قابل توجهی کاهش یابد و بیشترین اثر بخشی از دارو در ارگان هدف ایجاد شود. احتمالا همه ی شما اسپری های تنفسی که بیشتر در بیماران مبتلا به آسم و مشکلات ریوی استفاده میکنند را دیده اید و تا حدودی از نحوه استفاده از آنها آگاهی دارید. اما آموزش دقیق استفاده از این دستگاه بسیار مهم است که باید هر پزشکی قبل از تجویز به بیمار خود استفاده از آنرا به شکل اصولی آموزش دهد.

اسپری های تنفسی به چند دسته تقسیم میشوند که شایعترین شکل آنها pMDI که مخفف pressurized Metered Dose Inhaler است. در این روش نیاز به هماهنگی بین انجام دم و استفاده از اسپری است بنابراین شاید برای اطفال با سن پائین و یا سالمندان مناسب نباشد هر چند میتوان از آسم یار یا Spacer جهت اطفال استفاده کرد. مثلا اسپری سیمبی کورت، اسپری سروفلو (یا برند خارجی سرتاید)، اسپری سالبوتامول و… از این دست هستند که در بیماران آسم زیاد استفاده میشود.

شکل دیگری از اسپری های تنفسی بصورت پودر های آماده هستند که به آنها DPI میگویند که مخفف Dry Powder Inhaler هستند که دارو بصورت آماده در دستگاه وجود دارد و البته نحوه استفاده از هر کدام از آنها ممکن از تفاوتهایی داشته باشد البته ممکن است بصورت کپسول های مجزا هم استفاده شوند (مثل کپسول های ایپراتروپیوم) که جهت استفاده هر بار باید کپسول داخل دستگاه گذاشته شود. در این موارد نیاز به انجام دم عمیق و پر قدرت است اما نیازی به هماهنگی استفاده از دستگاه با انجام دم ندارد. با این حال در سنین پایین یا افراد با مشکلات مغزی و ضعف در انجام دم مناسب نیست

انواع اسپری تنفسی
انواع اسپری تنفسی

همچنین نبولایزر که روش دیگر دارو رسانی به مجاری تنفسی و ریه ها است که نیاز به دم قدرتمند و یا هماهنگی بین دم و استفاده از اسپری نیست و در حقیقت دستگاه نبولایز خود دارو رو به میزان کافی وارد مجاری تنفسی میکند به همین دلیل در اطفال با سن بسیار پایین زیاد استفاده میشود به خصوص در اورژانس های اطفال. (توجه کنید نبولایزر با دستگاه بخور متفاوت است چرا که چون دستگاه بخور قادر به انتقال دارو به عمق مجاری تنفسی نیست در حالیکه نبولایزر دارو را به عمقی ترین قسمتهای دستگاه تنفسی میرساند)

 

نحوه استفاده از دستگاه اسپری تنفسی pMDI :

  1. ابتدا اسپری را چند بار تکان دهید.
  2. درپوس اسپری را بردارید
  3. دهانه اسپری را بین دندان های فک بالا و پایین قرار داده و سپس لب های خود را روی اسپری قرار دهید به گونه ای که از عدم نشت هوا به بیرون دهان مطمئن شوید.
  4. سپس با فشار دادن اسپری همزمان یک دهم آهسته و عمیق (برای بزرگسالان بمدت 4-5 ثانیه و کودکان 2 ثانیه) انجام دهید. بهتر است چند ثانیه نفس در ریه حبس شود. (در حد 5 ثانیه)
  5. سیس چند دم و بازدم آهسته انجام دهید و اگر نیاز به دوز دیگر است بعد از 30 ثانیه انجام میشود.
  6. سپس درپوس اسپری را بگذارید.
  7. در صورت استفاده از اسپری های حاوی کورتیکواستروئید (مثل سیمبیکورت ، سرتاید و سروفلو، بودوزناید، فلکسوتاید و…) حتما دهان را با آب شستشو دهید (جهت جلوگیری از عفونت قارچی)

 

این پست آپدیت میشود…

تهیه شده در سایت دلیا || www.dlea.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *