سایت دلیا ؛ دکتر رضا غلامرضائی»صفحه اصلی»فارکس»راهنمای معاملات نفت در فارکس
تصویر نفت

شاخص و نماد نفت در فارکس OIL ، (bco) BRN و WTI می باشد. یعنی در بروکر ها ارز هایی که در کنار نماد نفت قرار دارند نام oil بعد از نام آن قرار می گیرد. مثل جفت ارز USOIL. چون ایرانیان به تمامی نماد های نفتی در فارکس دسترسی ندارند در این مورد باید لیست نماد های متاتریدر بروکر خود را بررسی کرده و نماد های نفت را در لیست آن جستجو کنید. در ادامه آموزش معامله نفت در فارکس را قرار داده ایم.

علاوه بر این نماد ها چون برای انواع مختلفی از نفت را می توان در فارکس معامله کرد نماد هایی نظیر Cl (Crude Oil) ، HO ، HU ، NG ، Basket ، OPEC و … از نماد های نفتی مهم در جهان هستند.

نماد نفت فارکس (ارز نفت برنت bco)

یکی از اصلی‌ترین دارایی‌هایی که در اقتصاد جهانی وجود دارد، نفت است که آن را با طلای سیاه نیز می‌شناسیم. این دارایی که در بازارهای مالی گوناگون مانند فارکس نیز استفاده می‌ شود و یکی از گزینه‌های اصلی برای تجارت در این بازار است. به همین دلیل شاخص نفت در فارکس به وجود آمده تا معامله‌گران برای تجارت با این منبع انرژی بزرگ مشکلی نداشته باشند. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این نماد در بازار فارکس هستید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

ارز نفت در فارکس را ممکن است با نماد های مختلفی ببینید. ولی در بیشتر موارد در متاتریدر از قسمت نماد ها Symbols به کامودیتی ها رفته و نماد هایی را ببینید که در قسمتی از نام آنها کلمه Oil وجود دارد. برای مثال ارز نفت برنت Brent Crude Oil می باشد. که تریدر ها آنها هم با BRN و هم با bco می شناسند.

نماد نفت در فارکس
نماد نفت در فارکس

نماد نفت خام آمریکا در بازار فارکس

تشخیص نماد نفت خام آمریکا در بازار فارکس کار چندان پیچیده‌ای نیست. در بروکرها یا کارگزاری‌های مختلف می‌توان این نماد را با همان نام لاتین در کنار سایر دارایی‌های طبیعی پیدا کرد. یعنی US Crude OIL در کنار سایر نمادها به شکل USOIL‌ حضور دارد. البته ممکن است که با توجه به نوع بازار معاملاتی نام‌هایی مانند USO یا BNO (نفت برنت) را در بازار فارکس ببینیم.

 نماد WTI یا CL در فارکس

توجه داشته باشید که نماد معاملات آتی نفت خام West Texas Intermediate‌ با نام‌ اختصاری WTI‌ در برخی از بروکرهای بازار فارکس گنجانده شده است. همچنین این نماد با CL نیز در بازار دیده شده و جزو نمادهای معاملاتی پرطرفدار محسوب می‌شود. ناگفته نماند که نماد WTI‌ یا CL توسط کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا مدیریت خواهد شد.

نماد معاملات آتی نفت خام
نماد معاملات آتی نفت خام

معامله نماد نفت در فارکس

تجارت شاخص نفت در فارکس به خرید و فروش نفت و انواع دارایی‌هایی مرتبط با آن برای کسب سود گفته می‌شود. از آنجایی که نفت یک منبع محدود است، قیمت آن به دلیل عرضه و تقاضا نوسانات زیادی پیدا می‌کند. به همین دلیل نیز نماد نفت در بازار فارکس برای معامله‌گران گزینه جذابی محسوب می‌شود؛‌ زیرا با استفاده از نوسان‌گیری آن‌ها را به سود قابل توجهی می‌رساند.

توجه داشته باشید که برای معامله با نماد نفت در فارکس راه‌های گوناگونی وجود دارد. معامله‌گران می‌توانند که با استفاده از خرید و فروش نفت با قیمت نقد، معاملات آتی (Futures) و معاملات آپشن با این نماد تجارت کنند که هر کدام مراحل خاص خودشان را دارند.

لازم به ذکر است که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معاملات آتی، می توانید مقاله ما در این زمینه یعنی آموزش معاملات فیوچرز را مطالعه کنید.

نماد نفت در فارکس
نماد نفت در فارکس

در متاتریدر پنجره Symbols را باز کنید و از دسته کامودیتی ها مانند شکل بالا نماد نفت در فارکس را انتخاب کنید.

قیمت نقدی نفت

قیمت نقدی نفت (Oil Spot Price)‌ نشان‌ دهنده هزینه خرید یا فروش فوری نفت یا با قیمتی مشخص است که تاریخ معینی ندارد. برای مثال در مقایسه با قراردادهای آتی، در قیمت نقدی ارزش لحظه‌ای نفت در بازار نمایش داده می‌شود، اما در قراردادهای آتی قیمت در آینده معیار معاملات با نماد نفت در فارکس خواهد بود. همچنین باید بدانید که تجارت با قیمت نقدی نیازمند تحلیل نمودار نفت در فارکس به شکل حرفه‌ای است تا بتوان معامله کم ریسک‌تری را تجربه کرد.

قیمت نقدی نفت
قیمت نقدی نفت

قراردادهای آتی نماد نفت

در قراردادهای آتی نماد نفت در فارکس معامله‌گران بر سر خرید و فروش مقداری مشخصی نفت در تاریخی معین توافق می‌کنند. همچنین باید بدانید که قراردادهای آتی نشان دهنده عرضه و تقاضا برای نفت هستند. برخی از سرمایه‌گذاران و تاجران بزرگ نیز با کمک این قراردادها باعث کاهش و افزایش قیمت نفت در جهان می‌شوند.

برای مثال شرکت‌های بزرگ با قراردادهای آتی قیمت نفت را به ثبات رسانده تا از نوسانات نامطلوب جلوگیری کنند. ناگفته نماند که این قراردادها تنها راه خرید سهام و یا نماد نفت جهانی محسوب می‌شوند.

گزینه‌های Call و Put

گزینه‌های خرید و فروش یا Oil Options‌ شبیه به قراردادهای آتی هستند، اما در صورت عدم تمایل به انجام معامله تعهدی نیز وجود ندارد. در این دسته از معاملات باز هم خرید و فروش با قیمت و تاریخ مشخص دیده می‌شوند. البته هر طرف معامله این اختیار را دارد که از معامله صرف نظر کند.

به طور کلی دو گزینه برای معاملات نماد نفت در فارکس وجود دارد که با نام‌های کال (Call) و پوت (Put)‌ شناخته می‌شوند. اگر فکر می‌کنید که قیمت‌ نماد نفت در بازار افزایش پیدا می‌کند، باید یک گزینه یا اختیار کال بخرید. حال در صورتی که تصور مخالفی دارید، باید خرید گزینه پوت را در نظر داشته باشید. همچنین توانایی فروش گزینه‌های کال و پوت را برای حفظ موقعیت‌های مخالف خواهید داشت.

عوامل محرک قیمت نفت در فارکس

قیمت نفت در بازار فارکس در درجه اول با عرضه و تقاضا تغییر می‌کند. زمانی که تقاضا برای نفت بیشتر از عرضه باشد، قیمت افزایش خواهد داشت، اما با کاهش تقاضا شاهد سقوط قیمت خواهیم بود. همچنین عوامل زیادی هستند که عرضه و تقاضای نماد نفت را در بازار فارکس تغییر می‌دهند. به همین دلیل اگر به دنبال عوامل محرک قیمت نفت هستید، باید این دلایل را زیر نظر داشته باشید.

تاثیر اوپک

کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت یا اوپک (OPEC: Organisation Of Petroleum Exporting Countries) سهم بزرگی از عرضه جهانی نفت دارند. این گروه سطح تولید نفت را با توجه به تقاضای جهانی تعیین می‌کنند تا با افزایش یا کاهش تولید روی قیمت نفت تاثیر بگذارند.

به همین دلیل اگر به دنبال معامله با نماد نفت در فارکس هستید، برای بررسی قیمت‌ها باید فعالیت اوپک را زیر نظر بگیرید. برای مثال در سال 2020 با شروع پاندمی کرونا اوپک تصمیم گرفت که برای ثبات قیمت تولید را کاهش دهد، اما اختلاف نظر با روسیه که عضو اوپک نیست، باعث سقوط قیمت‌ها شد.

تاثیر عملکرد اقتصاد جهانی بر نماد نفت جهانی

در دوره‌های رشد اقتصادی، تقاضا برای نفت جهت تامین نیازهای صنایعی مانند انرژی، حمل و نقل، تولید و دارو افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که با این تقاضا تولید افزایش پیدا نکند، شاهد افزایش قیمت شاخص نفت در فارکس خواهیم بود. با این حال اگر اقتصاد دنیا در حالت رکود قرار بگیرد، بدیهی است که تقاضا برای نفت کمتر شده و ادامه دادن به تولید سقوط قیمت را رقم می‌زند.

به همین دلیل معامله‌گران بازار فارکس برای تجارت نفت داده‌های اقتصادی منتشر شده را برای سلامت اقتصاد جهانی زیر نظر می‌گیرند. برای مثال آمار تولید ناخالص داخلی، اشتغال و دیگر پارامترهای اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته که این عامل برای بررسی و تحلیل نماد نفت در فارکس کاربردی خواهد بود.

عوامل محرک قیمت نفت در فارکس
عوامل محرک قیمت نفت در فارکس

مقایسه نفت خام برنت در مقابل WTI

در حالی که نفت خام برنت و WTI هر دو ابزار محبوب برای تجارت هستند، پنج تفاوت کلیدی بین این دو نفت وجود دارد:

محل استخراج

نفت خام WTI در ایالات متحده استخراج و تولید می شود. عمدتاً در تگزاس، داکوتای شمالی و لوئیزیانا. در همین حال، نفت خام برنت عمدتاً از میادین نفتی دریای شمال استخراج می شود.

تفاوت ژئوپلیتیکی

قیمت نفت اغلب تحت تأثیر فعالیت های سیاسی است، یعنی وضعیت سیاسی در مناطقی که نفت استخراج می شود می تواند بر قیمت ها و فعالیت های تجاری نفت تأثیر بگذارد. امروزه این موضوع برای نفت اوپک بیشتر از برنت یا WTI اتفاق می افتد.

ترکیب و محتوا

همچنین ترکیب نفت بر قیمت WTI و برنت تأثیر می ‌گذارد، عمدتاً گرانش API (موسسه نفت آمریکا)، که معیاری است برای سنجش میزان سنگینی نفت در مقایسه با آب و محتوای گوگرد. میزان گوگرد WTI 0.24٪ است در مقابل Brent 0.37٪. گوگرد کمتر، نفتی تولید می‌ کند که تصفیه آن آسان‌تر است.

گزینه های معاملاتی نفت

برنت (BRN) و WTI هر دو نماد نفت در فارکس هستند و گزینه های معاملاتی متفاوتی از جمله قراردادهای آتی و CFD دارند. قراردادهای آتی برای هر نفت در مبادلات مختلف مدیریت می شود (WTI از طریق بورس کالای نیویورک و برنت از طریق بورس بین قاره ای)، در حالی که بسیاری از کارگزاران CFD این گزینه را برای معامله از طریق یک کارگزار و یک پلتفرم ارائه می دهند.

قیمت‌ ها

از نظر تئوری، WTI باید با قیمت بالاتری نسبت به نفت خام برنت معامله شود، با این حال، همیشه اینطور نیست. دلیلش این است که مجموعه ای از عوامل وجود دارد که بر قیمت نفت تأثیر می گذارد، نه فقط کیفیت خود آن. یکی عرضه و تقاضا است، برای مثال، زمانی که عرضه در جریان انقلاب شیل در اوایل دهه 2000 افزایش یافت، قیمت نفت کاهش یافت.

عرضه نفت، سطوح تولید نفت

نفت منبعی است که در هر کشوری وجود ندارد و فقط در برخی کشورها تولید می شود. نفت در 100 کشور تولید می شود که حدود نیمی از جهان است. پنج کشور از این تعداد 49.6 درصد از کل تولید نفت خام جهان را تولید می کنند. این امر به کشورهای تولیدکننده نفت و انجمن های نفتی (مانند اوپک) قدرت بیشتری برای کنترل عرضه و قیمت آن می دهد.

آنها می توانند تولید نفت خود را کاهش دهند تا از کاهش قیمت ها جلوگیری کنند یا به افزایش آنها کمک کنند. آنها می توانند تولید نفت خود را افزایش دهند، اما اگر تشخیص دهند که قیمت آن خوب است (یعنی به اندازه کافی گران است) می توانند آن را بفروشند و سود کنند.

تقاضای نفت، سلامت اقتصاد جهانی

تقاضا برای نفت زمانی رشد می کند که اقتصاد جهانی عملکرد خوبی داشته باشد، زیرا مصرف کنندگان محصولات بیشتری می خرند، شرکت ها کالاهای بیشتری را حمل و نقل می کنند (به دلیل تقاضای بیشتر)، شرکت ها بیشتر سرمایه گذاری می کنند (برای ایجاد ظرفیت کافی) و مصرف کنندگان بیشتر وارد تجارت می شوند. تضعیف اقتصاد جهانی اثر معکوس دارد و تقاضا برای نفت را کاهش می دهد.

نحوه تجارت و سرمایه گذاری در نفت خام

نفت بازار بسیار جالبی است که می ‌توانید با روش ‌های مختلف در آن تجارت و سرمایه‌گذاری کنید. این بازارها شامل خرید نفت خام، خرید سهام نفت، معامله قراردادهای آتی نفت، سرمایه گذاری در ETFهای نفت و معاملات CFDهای نفت است.

برای شروع معامله نفت می ‌توانید یک حساب آزمایشی رایگان آنلاین باز کنید و از امروز شروع به تجارت کنید. می توانید نماد نفت در فارکس را پیدا کرده و خرید و فروش آن را انجام دهید. در اینجا سه ​​مرحله اول برای شروع تجارت آنلاین روغن آورده شده است:

  • برای یک حساب تجاری دمو ثبت نام کنید
  • پلتفرم معاملاتی متاتریدر 5 را دانلود و نصب کنید
  • با استفاده از جزئیات حساب آزمایشی خود وارد پلتفرم شوید
  • اولین تجارت خود را انجام دهید

نفت خام را مستقیم بخرید

شاید شما فکر ‌کنید که ساده‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری در نفت خام، خرید یک بشکه از آن است که می توانید پس از افزایش قیمت نفت خام، آن را به قیمت بالاتری بفروشید. در حقیقت، سرمایه گذاری در یک بشکه فیزیکی نفت برای یک تاجر خرده فروشی یا سرمایه گذار بسیار دشوار است.

برخلاف برخی از کالاهای دیگر، مانند طلا و نقره، ذخیره سازی نفت دشوار بوده و بسیار سمی است. بنابراین منظور از سرمایه‌گذاری و خرید نفت، معامله و خرید سهام نفت است. این سهام با نماد نفت در فارکس نشان داده شده است. خبر خوب این است که طیف وسیعی از روش های دیگر برای سرمایه گذاری و تجارت نفت وجود دارد که بسیار کاربردی تر است.

سرمایه گذاری در سهام نفت

اولین گزینه برای سرمایه‌گذاری در نفت و در حالت ایده‌آل، سود در هنگام افزایش قیمت، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت ‌های فعال در اکتشاف، تولید و پالایش نفت است. این شرکت ها شامل غول های جهانی مانند BP، Royal Dutch Shell، Exxon Mobil و Total SA هستند.

چون شما مستقیماً در خود نفت سرمایه‌گذاری نمی ‌کنید، قیمت سهام شرکت‌ هایی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنید ممکن است همیشه منعکس کننده تغییرات در قیمت نفت نباشد. دلیلش این است که طیفی از عوامل دیگر وجود دارد که باعث ارزش گذاری شرکت فراتر از قیمت محصول نهایی می شود، از جمله سود سهام، تغییرات مدیریتی و مقرراتی که ممکن است بر یک تجارت تأثیر بگذارد.

معاملات آتی نفت

در این بخش از مطلب نماد نفت در فارکس، به بررسی معاملات آتی نفت می پردازیم. گزینه بعدی، معاملات آتی نفت است. این یک گزینه رایج برای تجارت نفت خام WTI و برنت است. قرارداد آتی یک توافق قانونی برای خرید یا فروش یک دارایی به قیمت از پیش تعیین شده در زمان مشخصی در آینده است. از دیدگاه تجاری، یک معامله گر علاقه چندانی به دریافت خود دارایی (معمولاً 1000 بشکه نفت) ندارد، اما صرفاً خود قرارداد را برای کسب سود معامله می کند.

به عنوان مثال، فرض کنید که قرارداد آتی نفت با قیمت 55 دلار در هر بشکه معامله می شود. اگر تاجری معتقد باشد که قیمت نفت قبل از پایان مدت قرارداد افزایش می یابد، می تواند اکنون قرارداد را بخرد با این انتظار که بتواند با سود قرارداد را ببندد.

اگر قیمت نفت تا زمان پایان قرارداد به 58 دلار افزایش یابد یا معامله‌گر آن را ببندد، در این صورت 3 دلار در هر بشکه یا در مجموع 3000 دلار سود می ‌برد. با این حال، اگر قیمت به 54 دلار کاهش می یافت، آنها 1000 دلار از دست می دادند.

توجه داشته باشید که هنگام معامله قراردادهای آتی نفت، معامله گران نیازی به سرمایه گذاری کل ارزش قرارداد (55 دلار در 1000 بشکه نفت) ندارند. در عوض، آنها باید یک مارجین اولیه پرداخت کنند که معمولاً چند هزار دلار است.

سرمایه گذاری در صندوق های ETF نفت

گزینه بعدی برای معامله نماد نفت در فارکس، سرمایه گذاری در نفت یا ETF های کالایی (صندوق های بورسی) است. ETF دارایی است که مجموعه ای از دارایی های دیگر (مانند سهام) است که سرمایه گذار می تواند آن را برای سرمایه گذاری یا معامله انتخاب کند. مزیت اصلی این است که به سرمایه گذار این فرصت را می دهد که به جای انتخاب ابزارهای فردی، در بازار بزرگتری سرمایه گذاری یا معامله کند.

به عنوان مثال، اگر سرمایه‌گذاری می‌ خواهد در سهام فناوری ایالات متحده سرمایه‌گذاری کند، اما نمی ‌خواهد سهام فردی را برای افزودن به پرتفوی خود تحقیق کند، می ‌تواند یک ETF را جستجو کند که نشان دهنده بازار سهام فناوری ایالات متحده است. طیف وسیعی از ETFهای کالا از جمله ETFهای نفت خام موجود است. اینها ممکن است شامل سهام شرکت های نفتی و همچنین معاملات آتی نفت خام باشد.

مانند سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها، مانند سهام، سرمایه‌گذاری سنتی در ETF سرمایه‌گذاری است که در آن با یک قیمت سرمایه‌گذاری می ‌کنید و پس از افزایش ارزش ETF سرمایه‌گذاری خود را می‌ بندید و از تفاوت آن سود می ‌کنید. با این حال، معامله ETF ها از طریق یک مشتق به نام CFD نیز امکان پذیر است، که به شما امکان می دهد در هر دو جهت معامله کنید.

معاملات نفت CFD

آخرین گزینه برای تجارت نماد نفت در فارکس (نفت خام)، معامله از طریق CFD است. CFD (Contract For Difference) ابزاری است که به شما امکان می دهد تغییرات قیمت نفت خام را معامله کنید ، اما بدون نیاز به انجام قراردادهای فیزیکی یا سرمایه گذاری در دارایی فیزیکی.

در عوض، می توانید تجارت را با موارد زیر شروع کنید:

  • برای یک حساب کاربری با یک کارگزار CFD ثبت نام کنید
  • پلت فرم معاملاتی آنها را دانلود و نصب کنید
  • وجوه را به حساب خود واریز کنید (برای تجارت آزمایشی، می توانید از پول مجازی استفاده کنید)
  • باز و بسته کردن معاملات از پلتفرم معاملاتی

استراتژی های تجارت نفت

پس از یافتن کارگزاری که به شما امکان می دهد در تجارت آنلاین نفت شرکت کنید، بهتر است به نحوه تجارت نفت از دیدگاه استراتژیک فکر کنید. اجرای مدیریت ریسک مناسب هنگام معامله بسیار مهم است، اما استفاده از استراتژی های خاص معاملات نفت نیز ارزشمند است. اکثر روش های معاملاتی را می توان به سبک ها و بازه های زمانی مختلف تقسیم کرد.

سبک های معاملاتی

تحلیل بنیادی

خواندن، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده ها، اخبار و اظهارات برای ارزیابی عرضه و تقاضای آینده

تجزیه و تحلیل فنی

این تکنیک نمودارهای قیمت را از طریق کندل (یا میله‌ها) و شاخص‌ها تجزیه و تحلیل می ‌کند تا تنظیمات معاملاتی را مشخص کند که احتمال بالاتر و منحنی ارزش ویژه را در بلندمدت ارائه می ‌دهند.

تجزیه و تحلیل موج

این روش الگوهای قیمت را در نمودار تجزیه و تحلیل می کند تا زمینه، ساختار بازار و اینکه آیا فرصت های معاملاتی وجود دارد یا خیر.

چارچوب زمان

  • معامله گران بلند مدت از بازه های زمانی بالاتر مانند نمودارهای هفتگی یا روزانه استفاده می کنند.
  • معامله گران Swing از فریم های زمانی میانی مانند نمودارهای 4 ساعته و روزانه استفاده می کنند.
  • معامله گران درون هفته ای از نمودارهای متوسط ​​​​پایین مانند نمودارهای 1 ساعته و 4 ساعته استفاده می کنند.
  • معامله گران درون روز از بازه های زمانی کمتری مانند نمودارهای 15 و 60 دقیقه ای استفاده می کنند.
  • اسکالپرها از نمودارهای بسیار کم مانند نمودارهای 1 و 5 دقیقه ای استفاده می کنند.

منتظر پیشنهادات و نظرات شما هستیم

در این مطلب از ایتسکا، در مورد نماد نفت در فارکس و خرید سهام آن صحبت کردیم. لازم به ذکر است که چه بخواهید WTI، نفت خام برنت یا هزاران بازار دیگر را معامله کنید، بهترین پلتفرم معاملاتی متاتریدر 5 با افزونه متاتریدر MT5 Supreme Edition است. همان طور که در مطالب بالا نیز گفته شد نماد نفت در فارکس در متاتریدر 5 نیز موجود است که می توانید از طریق آن، سرمایه‌گذاری در نفت را شروع کنید.

پلتفرم MetaTrader یک پلتفرم نمودار ارائه می دهد که استفاده از آن آسان است. این پلتفرم دارای ویژگی های اضافی مانند تجارت با یک کلیک، نظارت بر تجارت در زمان واقعی و به روز رسانی های زنده بازار است. معامله گران می توانند نفت خام WTI و برنت و طیف گسترده ای از ابزارهای مالی دیگر از جمله فارکس، CFD، CFD در کالاها و شاخص های سهام را در آن مشاهده کنند.

افزونه MetaTrader Supreme Edition از Admirals فهرستی طولانی از نشانگرها و ابزارهای اضافی را ارائه می دهد که جزء استاندارد بسته متاتریدر معمولی نیستند. ویژگی های اضافی شامل ترمینال کوچک، ترمینال تجاری، معامله گر نمودار تیک، شبیه ساز معاملات، نمودارهای کوچک مناسب برای تجزیه و تحلیل بازه زمانی چندگانه، و یک بسته شاخص اضافی شامل نقاط محوری و کانال کلتنر است.

لازم به ذکر است که شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود درمود بازارهای مالی و خرید و فروش سهام و نماد نفت در فارکس را با ما در میان بگذارید.

 

منبع : https://itsca-brokers.com/forex/oil-index/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *