سایت دلیا ؛ دکتر رضا غلامرضائی»صفحه اصلی»علوم پزشکی»بیماری های شایع»فشار خون بالا به زبان ساده و مدیریت آن
تصویر فشار خون

پرفشاری خون یا Hypertension را میتوانیم به عنوان یک بیماری مزمن و خاموش در نظر بگیریم که تقریبا به جز در موارد فشار خون های خیلی بالا (فشار بالای 180/110) هیچ علامتی ندارد بنابراین لازمه هر فردی به خصوص افراد بالای 30 سال سالانه فشار خون خودشون را با دستگاه فشار سنج استاندارد و کالیبره شده اندازه گیری کنند. در این صفحه منظور ما از فشار خون ، فشار خون بالا است.

تصویر فشار خون

تعریف فشار خون بالا

هایپرتنشن یا پرفشای خون یعنی فشار خون > 140/90 و فشار خون نرمال < 120/80 است. همچنین فشار خون بین 120/80 و 140/90 را پره هایپرتنشن در نظر میگیریم. اگر در خانواده فرد مبتلا به فشار خون دارید شما هم در معرض پرفشاری خون فامیلیال (Essential Hypertension) هستید بنابراین نیاز به غربالگری از نظر فشار خون دارید.

عوامل خطر ساز فشار خون بالا رژیم غذایی نامناسب ، بی تحرکی و مصرف سیگار است

به طور کلی فشار خون ها یا اولیه هستند (یعنی ژنتیکی و یا ارثی) یا ثانویه (به خاطر بیماری هایی از جمله اختلالات کلیوی ، عروقی و…) هستند که تشخیص آن با توجه به شرح حال و معاینات و انجام آزمایشات تکمیلی توسط پزشک داده میشود.

عوارض فشار خون بالا

چرا بیماری خاموش نامگذاری کردیم؟ چون هیچ علامتی نداره اما در طی چندین سال باعث بیماری های مختلفی میشود از جمله کاهش عملکرد کلیوی (به یاد داشته باشید که یکی از دلایل نارسائی کلیوی و نهایتا دیالیز همین فشار خون بالای کنترل نشده است که طی سالیان دراز باعث اختلال عملکرد کلیه میشود) ، بیماری های قلبی از جمله کاردیومگالی (بزرگ شدن قلب) و نارسائی قلبی (HF) و سکته قلبی (MI) ، اختلالات عروقی از جلمه آترواسکلروز و در نهایت سکته مغزی (CVA) ، اختلالات بینایی و… میتوان نام برد. (به تصویر زیر توجه کنید)

بیماری های قلبی و عروقی مهمترین عوارض فشار خون بالا هستند که در صورت بروز باعث کاهش کیفیت زندگی میشود

بنابراین به اهیمت کنترل فشار خون تا اینجا حتما پی بردید پس اگر 30 سال به بالا دارید حتما سالی یکبار جهت اندازه گیری فشار خون به مرکز بهداشت محل خود مراجه نمایید و در صورتیکه سن شما زیر 30 سال است و در بین اعضای درجه اول فرد مبتلا به فشار خون دارید باز هم جهت چک اپ به مرکز بهداشت یا پزشک مراجعه نماید.

اگر شما مبتلا به فشار خون بالا باشید با توجه به شرح حال و معاینات ممکن است پزشک آزمایشاتی از جمله BUN/Cr (آزمایشات عملکرد کلیوی) , U/A (ازمایش ادرار) ، Na – K – Ca – Alb (الکترولیت های خون) و برحسب نیاز ازمایشات دیگری چک شود. اگر سن شما بالا است ممکن است نیاز به مشاوره قلب و عروق داشته باشید.

پزشکان معمولا پر فشاری خون را در دو ویزیت جداگانه تایید میکنند. از انجا که بعضی بیماران در مطب و مراکز درمانی به طور کاذب بدلیل استرس فشار خون آنها بالا میرود (White cote Hypretnsion) نیاز است در منزل فشار خون ها مرتب اندازه گیری شود و به پزشک اطلاع داده شود (و در صورت نیاز برای مریض ممکن است هولتر 24-48 ساعته فشار خون تجویز شود). بر خلاف گروه قبل  بعضی بیماران در مراکز درمانی و کلینیک ها فشار خون انها به طور کاذب پایین تر است که در این موارد هم نیاز است بیمار در منزل فشار خون خود را اندازه بگیرد و به پزشک مراجهع کند یا اینکه پزشگ ممکن است هولتر مانیتورینگ فشار خون تجویز کند.

خوب حالا درمان فشار خون بالا چیست؟

درمان فشار خون با داروی مناسب با توجه به سن و بیماری زمینه ای و سایر عوامل طبق نظر پزشک باید انجام شود اما به طور کلی اگر فشار خون شما کمت از 160/110 هست بهتر است یه دوره تغییر سبک زندگی (Life Style Modification) داشته باشید (سه ماه) و بر اساس نتایج تصمیم گیری میشود. تغییر سبک زندگی یعنی اصلاح رژیم غذایی (رژیم غذایی DASH توصیه میشود) و افزایش ورزش و فعالیت بدنی است (حداقل 150 دقیقه در هفته) به گونه ای که این فعالیت بدنی باعث افزایش ضربان قلب و تنفس و تعریق شود.

در نهایت در صورت عدم پاسخ پزشک داروهای مناسب را برای شما تجویز خواهد کرد.

 


تولید محتوا سایت دلیا || www.dlea.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *